Reklama
Miłośnicy Kolejnictwa mieli w sobotę nie lada frajdę. Na szczecinecki dworzec sapiąc i stukając wjechała Piękna Helena prowadząca pociąg Pirat z Poznania do Kołobrzegu. Piękna Helena to najprawdziwszy zabytkowy parowóz PM 36 - 2. Parowóz został zbudowany w 1937 roku w Fabryce Parowozów w Chrzanowie. Jest to polska konstrukcja nagrodzona w 1937 roku na Światowej wystawie w Paryżu.Budowano tylko dwie maszyny tej serii. Obydwie maszyny były wykorzystywane w ruchu planowym do prowadzenia pociągów pośpiesznych. W czasie II wojny światowej zostały przejęte przez władze niemieckie i były nadal wykorzystywane. Co się stało z parowozem Pm 36 - 1 na pewno nie wiadomo. Jedne źródła podają, ze został spalony w czasie wojny. Inne, że w czasie wojny jedynka początkowo pracowała we Lwowie, później przekazano ją ośrodkowi badawczemu Grunewald, w międzyczasie zdjęto z niej otulinę aerodynamiczną, zaś po wojnie znalazła się na terenie Białoruskiej SRR, gdzie pracowała do 1951. Pm36-2 przetrwał wojnę, wrócił do kraju i do 1965 roku pracował na liniach PKP. Po zakończeniu eksploatacji został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które jest jego właścicielem. W roku 1995 parowóz został wyremontowany w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Pile i przywrócony do ruchu. Stacjonuje obecnie w parowozowni Wolsztyn, gdzie jest używany do prowadzenia pociągów z turystami oraz niekiedy do obsługi regularnych połączeń. Pm36-2 znany jest również pod nazwą Piękna Helena. Tablice z imieniem Piękna Helena są dwujęzyczne umieszczone na wiatrownicach, lewa angielska, prawa polska. Jeszcze dziś Piekna Helena może pociągnąć pociąg o ciężarze 600 ton z prędkością do 130 km/h. Lokomotywa wazy około 100 ton,. Zabiera 9 ton węgla i 32 m sześcienne wody.
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze