W ostatnich dniach jesteśmy świadkami kolportowania nieprawdziwych, bo niepełnych danych dotyczących planów przywrócenia płatnej komunikacji miejskiej w Szczecinku. Mieszkańcy mogą usłyszeć, że szykowane są rozwiązania „droższe niż w Warszawie”. Jest to absolutnie nieprawda - stawki zaproponowane w projekcie uchwały, a sugerowane przez przeciwników powrotu do odpłatności za przejazdy dotyczą osób, które nie posiadają Karty Mieszkańca (czyli osób spoza Szczecinka). Mieszkasz w Szczecinku i płacisz tu podatki? Za przejazd autobusem ZAPŁACISZ 3 ZŁ. Dementujemy nieprawdziwe informacje, które w ostatnich dniach pojawiły się w przestrzeni medialnej. Mowa o planach przywrócenia odpłatności za przejazdy komunikacją miejską w Szczecinku. Dane, które publikowane są w przestrzeni internetowej i kolportowane wśród mieszkańców są NIEPEŁNE. Pokazują jedynie liczby, które są wygodne dla przeciwników przywrócenia biletów autobusowych. Jak jest w rzeczywistości? Projekt uchwały przywracającej odpłatne przejazdy komunikacją miejską zakłada co prawda cenę biletu normalnego w wysokości 6zł (ważny przez 40 minut od chwili jego aktywacji, z możliwością przesiadki na autobus innej linii). Ale taka cena dotyczy osób spoza Szczecinka. Każdy, kto mieszka w naszym mieście, płaci tu podatki, może zostać posiadaczem Karty Mieszkańca "Mój Szczecinek". W tym momencie dotyczy to już ponad 6 tysięcy szczecinecczan. W ich przypadku obowiązuje bilet ulgowy, który zgodnie z założeniem projektu uchwały ma kosztować 3 zł. Jeszcze mniej za przejazd zapłacą uczniowie szczecineckich podstawówek - dla nich bilet ulgowy to wydatek 2 zł. Analogicznie ulgi obwiązywać mają w przypadku biletów miesięcznych: posiadacze Karty Mieszkańca będą mogli podróżować bez limitów za 90zł (osoby spoza Szczecinka lub ci, którzy Karty nie wyrobią zapłacą 180zł). Uczniowie szkół podstawowych, a właściwie ich rodzice, za bilet miesięczny zapłacą 60zł. Oczywiście projekt cennika przewiduje szereg rozwiązań, które pozwolą na korzystanie z bezpłatnych przejazdów. Kogo mają dotyczyć?
- osób, które ukończyły 65 rok życia i posiadają ważną Kartę Mieszkańca „Mój Szczecinek” w formie elektronicznej lub dokumentu w formie karty fizycznej;
- dzieci do dnia 30 września roku, w którym kończą siódmy rok życia – na podstawie oświadczenia rodzica lub opiekuna;
- wszystkich właścicieli samochodów w dniu 22 września każdego roku – na podstawie dowodu rejestracyjnego wraz z dowodem tożsamości;
- funkcjonariuszy Policji, Żandarmerii Wojskowej oraz Straży Miejskiej w Szczecinku w czasie wykonywania obowiązków służbowych – na podstawie ważnej legitymacji służbowej;
- pracowników Przewoźnika lub upoważnionych przez niego osób w czasie wykonywania czynności służbowych kontroli przewozów – na podstawie upoważnienia wydanego przez Dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. w Szczecinku.
Przy okazji rozpoczętej dyskusji nt. przywracania biletów w komunikacji miejskiej w Szczecinku warto podkreślić, że blisko 2/3 mieszkańców opowiedziało się za jakąś formą odpłatności za przejazdy. W ankiecie, którą przeprowadziliśmy na początku 2025 roku zapytaliśmy mieszkańców co sądzą o powrocie do rozwiązań sprzed 2018 roku. Głos oddały 3234 głosy. 1 815 uznało, że w jakiś sposób chce powrotu odpłatności za bilety autobusowe, w tym: 1222 osoby stawiają na powiązanie odpłatności za przejazdy z Kartą Mieszkańca „Mój Szczecinek”; 593 osoby wybrały rozwiązanie, które funkcjonowało do 2018 roku; 1384 osoby zadeklarowały poparcie dla bezpłatnej komunikacji miejskiej, a tym samym brak rozwoju linii autobusowych oraz ograniczanie kursów.

Napisz komentarz
Komentarze