- Odblokowane środki z KPO pomagają nam rozwijać tabor kolejowy. Blisko 180 mln zł dofinansuje zakup ośmiu czteroczłonowych EZT. Siedem z nich już wozi mieszkańców naszego regionu i turystów, a ostatni z zamówionych pociągów trafi do nas jeszcze w tym roku. Mamy najnowocześniejszą flotę kolejową wśród regionów! – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Województwo Zachodniopomorskie jako organizator regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich od lat powierza ich realizację Spółce Polregio S.A. podejmując corocznie działania mające na celu zwiększenie atrakcyjności połączeń, ich częstotliwości oraz wielkości pracy przewozowej. Ogólna długość linii kolejowych na terenie Województwa wynosi 1206 km, w tym 753,75 km linii zelektryfikowanych i 452,25 km niezelektryfikowanych.
Do realizacji przewozów na Pomorzu Zachodnim została zbudowana własna flota. Według stanu na 20 maja 2024 roku było to 71 pojazdów, w tym 40 elektrycznych Impulsów, 7 elektrycznych zmodernizowanych EN57AL, 12 pojazdów dwunapędowych i 12 pojazdów spalinowych.
Gospodarowanie taborem jest procesem ciągłym, dlatego Zarząd Województwa podjął decyzję o zastąpieniu zmodernizowanych, ale przeszło czterdziestoletnich pojazdów o oznaczeniu EN57AL, nowoczesnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi zapewniającymi zwiększony komfort i bezpieczeństwo podróżowania, wyposażonymi w urządzenia podnoszące poziom bezpieczeństwa. W dniu 14 lipca 2023 r. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego podpisał umowę z NEWAG SA na dostawę czterech nowych czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne cztery pojazdy. Dzięki temu najnowszym nabytkiem Województwa zostało siedem, a wkrótce osiem czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych nowosądeckiego producenta o zwiększonej ilości miejsc na rowery do szesnastu i szeregu innych udogodnień. Wraz z decyzją o zakupie pojazdów złożono do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o objęcie wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności projektu pn. „Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym”.
Realizacja projektu sprzyja budowie spójnej i kompleksowej inwestycji Województwa Zachodniopomorskiego w zabezpieczenie potrzeb jego mieszkańców w środki komunikacji kolejowej poprawiającej dostępność transportową regionów o niewielkiej gęstości sieci drogowej (np. powiaty myśliborski, gryfiński, łobeski, itp.) zapewniając ich mieszkańcom komfortowe skomunikowanie z większymi ośrodkami miejskimi.
W lutym 2025 r. w związku z aktualizacją listy rankingowej projektów złożonych w ramach KPO, do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego wpłynęło pismo z Centrum Unijnych Projektów Transportowych z informacją, iż projekt pn. „Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym” złożony przez Województwo Zachodniopomorskie uzyskał status przedsięwzięcia podstawowego. Całkowita wartość projektu wynosi 261 448 800 zł brutto, przy poziomie dofinansowania 84 proc. kosztów kwalifikowanych, które wynosi 178 550 400 zł. Umowę o objęcie wniosku dofinansowaniem zawarto 3 czerwca 2025 r. Odbiór ostatniego pojazdu zaplanowano do 20 listopada 2025 r.
Zakupione pojazdy przystosowane są do jazdy dwukierunkowej, z prędkością eksploatacyjną 160 km/h i wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W pojazdach zaplanowano 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące, a także 16 stanowisk do przewozu rowerów w dwóch członach środkowych (wcześniej standardem było 10 miejsc) oraz dodatkowo dwa miejsca dla osób na wózkach w członach skrajnych. W strefach wejścia do pojazdów znajdują się kosze do segregacji odpadów, a w środkowych członach pojazdu zaprojektowano po dwie pary automatycznych drzwi wejściowych w celu usprawnienia wymiany podróżnych z wózkiem czy rowerem. Ta przestrzeń jest oznaczona fluorescencyjnymi piktogramami, by wejścia dla rowerzystów było wyraźnie widać również po zmroku. Oprócz stacjonarnych ramp w członie skrajnym dla osób o ograniczonej mobilności, pojazdy zostały wyposażone dodatkowo w lekkie rampy rozkładane, umożliwiające pokonywanie trudności związanych z wsiadaniem i wysiadaniem z niskich peronów. Standardem zwiększającym bezpieczeństwo podróżnych w pojazdach Pomorza Zachodniego jest: wyposażenie ich w łatwe w obsłudze defibrylatory, objęcie pojazdów monitoringiem wewnętrznym oraz zapewnienie łączności pasażerów z maszynistą pojazdu poprzez sieć intercomów. Nowością w tych pociągach jest 16 szerszych miejsc przeznaczonych np. dla kobiet w ciąży. Poszerzone fotele poprawią komfort podróży również osób z niepełnosprawnościami. Dedykowane miejsce czeka na osoby poruszające się z pomocą psa asystującego. Ponadto w przedniej części składu zaprojektowano wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu. Na szybach będzie specjalna okleina, a na blacie stolika - gra planszowa o stonowanej kolorystyce. Obsługa pojazdu będzie miała też możliwość przygaszenie świateł w tej części pojazdu. Ma to zapewnić osobom ze spektrum autyzmu zwiększony komfort podróży, spokój i wyciszenie.
Pojazdy, których właścicielem jest samorząd województwa, będą użytkowane przez operatora kolejowych pasażerskich przewozów wojewódzkich (aktualnie POLREGIO S.A.) na trasach Zielona Góra-Szczecin-Świnoujście, Szczecin–Słupsk i Kołobrzeg–Poznań. Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. W 2024 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało ponad 8 mln osób. To największa liczba pasażerów od ponad 10 lat. Dzięki tym zakupom tabor kolejowy należący do samorządu województwa będzie jeszcze nowocześniejszy. Docelowo flota Pomorza Zachodniego będzie liczyć w sumie 72 pojazdów, w tym 42 elektrycznych Impulsów i 12 hybryd.
Napisz komentarz
Komentarze