Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 1 listopada 2025 22:15
Przeczytaj!
Reklama

Tunel w Świnoujściu - pamiętajmy o bezpieczeństwie

Podziel się
Oceń

Tunel w Świnoujściu - pamiętajmy o bezpieczeństwie

Autor: Mateusz Grzeszczuk GDDKiA O/Szczecin

W piątek 30 czerwca planowane jest oddanie do ruchu tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Przed otwarciem warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa w tunelu, co jest szczególnie ważne w tunelu jednojezdniowym.

Ograniczenie prędkości i zakaz wyprzedzania

W tunelu pod Świną jest jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, każdy w przeciwnym kierunku. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania o czym informują stosowne znaki pionowe i poziome. Ze względów bezpieczeństwa należy bezwzględnie tych ograniczeń przestrzegać. Przejazd tunelem z taką prędkością to zaledwie 3-4 minuty, a w kolejkach na promy trzeba było często czekać wiele godzin. Należy pamiętać, że wypadek w tunelu może mieć znacznie groźniejsze skutki nie tylko dla uczestników zdarzenia, ale też dla innych kierowców ze względu na ryzyko pożaru. Dlatego tak ważne jest zachowanie szczególnej uwagi i skupienia przejeżdżając przez tunel.

O przestrzeganie ograniczeń prędkości w tunelu zadba system odcinkowego pomiaru prędkości obejmujący całą długość tunelu. Bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy wyliczy średnią prędkość pojazdu. System będzie działał w ramach CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), czyli komórki organizacyjnej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Nie zatrzymujmy się w tunelu

W tunelu, poza sytuacjami absolutnie awaryjnymi, obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Jakiekolwiek zatrzymanie zwiększa ryzyko niebezpieczeństwa w tunelu. Dlatego jeżeli jest to tylko możliwe należy opuścić tunel i zatrzymać się po wyjeździe z niego. Jeżeli doszło na przykład do awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę należy zatrzymać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni wykorzystując pobocze. Pomoc można wezwać łącząc się z kolumny alarmowej oznaczonej piktogramem SOS z centrum obsługi tunelu. W tunelu nie można cofać i zawracać. 

Obowiązuje również bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych, należy skorzystać z autobusu komunikacji miejskiej zapewniającego także przewóz rowerów na specjalnych przyczepkach. Przez tunel nie będą mogły również przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi (dla nich pozostanie możliwość korzystania z promów).

Tunel w oku kamer i systemów

Tunel jest wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa. Jest to przede wszystkim system wentylacji, który zadba o odpowiednią jakość powietrza w tunelu podczas jego użytkowania, a w sytuacji awaryjnej o oddymianie. Są to tak naprawdę dwa systemy wentylacji, jeden dla jezdni tunelu, drugi dla przestrzeni ewakuacyjnych do której nie może przedostać się dym. 

W centralnej części tunelu zamontowano system zraszaczy, który ma ograniczyć skutki ewentualnego pożaru w tunelu. W całym tunelu jest też instalacja hydrantowa, z której będą mogli skorzystać strażacy. W niszach SOS znajdują się gaśnice i telefony łączności alarmowej umożliwiające bezpośredni kontakt z centrum obsługi tunelu.

Wyposażeniem obiektu jest również system nagłośnieniowy, przez który mogą być nadawane komunikaty i polecenia, do których należy się bezwzględnie stosować. Komunikaty mogą być również nadawane na częstotliwościach FM (stacji radiowych) aby były słyszane w pojazdach. Cały tunel jest objęty systemem monitoringu, zarówno w głównej nawie, jak i w przestrzeniach ewakuacyjnych. Systemy bezpieczeństwa dysponują również szeregiem czujników: dymu, wzrostu temperatury czy zanieczyszczeń powietrza. Całość jest sterowana z centrum obsługi tunelu, które znajduje się po stronie wyspy Uznam.

Systemy bezpieczeństwa mają ograniczyć negatywne skutki przede wszystkim wypadków drogowych. Najważniejsze jest jednak to, aby do takich sytuacji nie dochodziło. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie opisanych zasad bezpieczeństwa.

Drogi ewakuacji

W razie potrzeby w tunelu włączy się oświetlenie awaryjne koloru czerwonego, a system nagłośnieniowy zacznie nadawać sygnał alarmowy i komunikaty głosowe. Należy bezwzględnie się do nich stosować. Pojazdy należy zatrzymać przy prawej krawędzi, tak aby zapewnić korytarz dojazdu dla służb. W wypadku wystąpienia pożaru, przed pojazdem którym się poruszamy, trzeba jak najszybciej tunel opuścić. Umożliwi to galeria ewakuacyjna pod jezdnią, do której prowadzą dwa zejścia z poziomu jezdni znajdujące się w odległościach około 600-700 metrów od wlotów do tunelu. Pomiędzy tymi wejściami jest 500 metrów odległości. Galeria ewakuacyjna prowadzi do klatek schodowych, umieszczonych przy wlocie i wylocie z tunelu, umożliwiających wyjście na powierzchnię. Do tych klatek schodowych można również wejść z poziomu jezdni. Na całej długości tunelu są oznaczenia pokazujące odległość do wyjścia awaryjnego, należy skierować się do najbliższego.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.


Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 8°C Miasto: Lublin

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: ArkadiuszTreść komentarza: A świetlicę w całości ufundował Kronospan. Szkoda, że nie ma o tym wzmianki w tekście. Sponsorzy chętniej dają pieniądze, gdy się ich zauważy.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:23Źródło komentarza: Szczecinek: w Szkole nr 6 otwarto Świetlicę Marzeń — nowoczesne centrum zajęć, warsztatów i wsparcia dla rodzinAutor komentarza: BasiaTreść komentarza: Kronospan, świetna robota, moja córka zachwycona.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:08Źródło komentarza: Filmowe Wiadomości ze Szczecinka i Magazyn Telewizji LokalnychAutor komentarza: Władysław WojciechowskiTreść komentarza: To tylko fragment naszej kolekcji. Chcemy być dumni z naszego miasta, dlatego udostępniamy naszą porcelanę w Muzeum Regionalnym w Szczecinku. Będzie jeszcze dużo atrakcji. Obiecuję.Data dodania komentarza: 29.10.2025, 23:21Źródło komentarza: Białe Złoto — nowa wystawa w Muzeum Regionalnym przypomina wałbrzyską porcelanę z kolekcji Wojciechowskich (od połowy XIX w. do czasów współczesnych)Autor komentarza: BasiaTreść komentarza: Jak miło słuchać kogoś z tak ładną polszczyzną i końcówkami "ą", a nie wszechobecnymi "om". Dziękuję za "atrakcyjną ofertę", a nie: "atrakcyjnom ofertę". Niby nic, ale coraz rzadsze, nawet wśród nauczycieli, więc cieszy :-)Data dodania komentarza: 25.06.2025, 16:31Źródło komentarza: Będzie bezpiecznie i atrakcyjnieAutor komentarza: MagdaTreść komentarza: Super konkurs ze świetnymi nagrodami! 😍Data dodania komentarza: 6.12.2024, 21:52Źródło komentarza: Odkryj miejsce na podróż poznając świat bez hejtu i filtrówAutor komentarza: Magda Linette FoundationTreść komentarza: Fantastycznie widzieć, jak tenis zyskuje na popularności wśród dzieci! Takie inicjatywy to doskonała okazja, aby młodzi ludzie mogli odkrywać radość ze sportu, budować pewność siebie i uczyć się wartości, jakie niesie ze sobą rywalizacja fair play. Magda Linette Foundation z radością wspiera rozwój młodych talentów i zachęca do aktywnego spędzania czasu na korcie. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony linettefoundation.com, gdzie można dowiedzieć się więcej o naszych programach wspierających młodych sportowców!Data dodania komentarza: 9.11.2024, 23:04Źródło komentarza: Tenis dzieci
Reklama
Reklama