Po raz kolejny na szczecinecki dworzec sapiąc, dysząc i buchając parą wtoczył się pociąg nadzwyczajny Pirat prowadzony przez polski parowóz PT 47 o numerze seryjnym 65. Parowóz zostań wyprodukowany w Fabloku w Chrzanowie w 1949 roku. Konstrukcja tego parowozu powstała w 1947 roku i była wzorowana na polskim przedwojennym parowozie Pt 31. Do produkcji w Chrzanowie i Poznaniu wdrożono w 1948 roku, powstało ich ponad 200. Jest to parowóz o dużych czterech kolach wiązanych, których wielkość ogranicza nieco moc, ale umożliwia rozwijanie większej prędkości. Przeznaczono go do prowadzenia ciężkich składów pasażerskich – z prędkością o 140 km/godz. Obecnie parowóz Pt 47 – 65 jest ostatnim egzemplarzem z tej serii pod parą. Stacjonuje w parowozowni w Wolsztynie, jeszcze obecnie prowadza pociągi osobowe na terenie Wielkopolski. W parowozowni w Wolsztynie do życia przywraca się parowozy innych serii. W eksploatacji jest jeszcze parowóz serii Ol 49, a na naprawę okresowa czeka duma przedwojennej polskiej myśli technicznej parowóz Pm 36 – 2 zwany Piękną Heleną. Parowóz tej serii zdobył pierwszą nagrodę na wystawie w Paryżu. Wyprodukowano tylko dwa egzemplarze, ten z numerem jeden – spłonął.
Reklama
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze