Problem zaburzeń rozwojowych u dzieci to dość powszechne zjawisko. Zespół Aspergera, autyzm, alalia i inne to często spotykane u dzieci zaburzenia, które utrudniają im funkcjonowanie w rodzinie oraz społeczeństwie. Dlatego rodzice zaraz po zdiagnozowaniu zaburzenia szukają skutecznej terapii, która byłaby w stanie pomóc ich dziecku. Wielu z nich skłania się ku stosunkowo młodej terapii, zwanej Metodą Krakowską. Zaczęła się rozwijać w latach 90-tych XX wieku. Wówczas prowadzono intensywne badania, które dały podstawy obecnej terapii.
Metoda Krakowska – terapia opracowana w Polsce
Metoda Krakowska, jak sama nazwa wskazuje, została opracowana w Polsce przez profesor Jagodę Cieszyńską. Jej kolebką jest Katedra Logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Jej podstawą były badania prowadzone wśród dzieci niedosłyszących i niesłyszących i wpływie na rozwój mowy wczesnej nauki czytania. Stopniowo opracowano pełne założenia tej metody i rozszerzono jej zastosowanie także jeśli chodzi o zaburzenia rozwojowe. Obecnie jest to szeroko znana terapia dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi (Zespół Aspergera, autyzm, alalia, dysleksja) i genetycznymi, takimi jak zespół Down.
Metoda Krakowska – podstawowe założenia
Metoda Krakowska to terapia holistyczna, obejmująca rozwój wszystkich funkcji poznawczych dziecka. Bez względu na to jaki jest stan dziecka i z jakimi problemami się rozwija, to stosowany jest program obejmujący różne sfery rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka.
Założenia terapii oparte są na opracowaniach naukowych, które dowodzą, że mózg jest niesamowicie plastyczny i pod wpływem bodźców z zewnątrz mogą się wytwarzać nowe połączenia między neuronami. Powstawanie nowych synaps pod wpływem środowiska daje możliwość kształtowania funkcji poznawczych dziecka. Neuroplastyczność mózgu jest szczególnie zauważalna w pierwszych 3 latach życia dziecka, kiedy to następuje niesamowity i niespotykany w późniejszym okresie rozwój mózgu. Dlatego pierwsze lata życia dziecka mają tak duże znaczenie. Metoda Krakowska to terapia ukierunkowana przede wszystkim na dzieci w wieku do 5, 6 lat.
Symultaniczno – Sekwencyjna nauka czytania
Nadrzędnym celem terapii jest rozwój mowy dziecka i systemu językowego. Dowiedziono bowiem, że komunikacja z dzieckiem i dziecka z otoczeniem jest bardzo istotna w jego rozwoju i zdobywaniu nowych umiejętności. Do spełnienia tego celu służą wszystkie elementy wchodzące w skład Metody Krakowskiej, jednak najbardziej kojarzonym i znanym jest symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania. Umiejętność czytania otwiera drogę do komunikacji z dzieckiem, pomaga w artykulacji głosek, rozwija koncentracje, uwagę i poziom intelektualny dziecka. Na czym ona polega?
Opracowano wiele metod wczesnej nauki czytania. Jednak symultaniczno-sekwencyjna nauk czytania jest czymś wyjątkowym. Metoda ta zakłada, że sylaba a nie fonem jest elementarną jednostką percepcji mowy, dlatego dzieci poznają samogłoski i sylaby, a nie głoski.
Metoda Krakowska – terapia dla całej rodziny
Pomoce do terapii Metodą Krakowską są powszechnie dostępne. Mogą z nich korzystać terapeuci, a także rodzice, których rola w terapii jest bardzo duża. Jedną z cech charakterystycznych dla Metody krakowskiej jest to, że angażuje ona w terapię całą rodzinę. Rodzeństwo, rodzice czy też dziadkowie, którzy mieszkają z dzieckiem odbywającym terapię, powinni znać założenia terapii i aktywnie uczestniczyć w procesie.
O Metodzie Krakowskiej krąży sporo mitów – zachęcamy do zdobycia rzetelnych informacji, ponieważ od tego może zależeć pomyślność Twojego dziecka.
Artykuł powstał przy współpracy: Juniora.pl