Reklama
Legenda szos
- 12.07.2005 00:00 (aktualizacja 12.08.2023 15:28)
Wśród wielu samochodów produkowanych na świecie są takie, które zasługują na szczególną uwagę, otacza je nawet legenda. Do takich pojazdów należy Volkswagen Käfer (chrząszcz, chrabąszcz) nazywany w Polsce garbusem. Prawie siedemdziesiąt lat temu skonstruowano udane prototypy garbusa - pojazdu, który wytwarzany był jeszcze w roku 2003. Dziś w różnych miejscowościach na całym świecie organizowane są zloty tych charakterystycznych pojazdów, który im starszy - tym lepszy. My byliśmy na zlocie w Sztumie, gdzie zloty organizowane są od dwunastu lat. Konstruktorem tego samochodu był Ferdynand Porsche, który zaprezentował swoją ideę Volkswagena w Ministerstwie Transportu Rzeszy w Berlinie na początku 1934 roku. Miał to być funkcjonalny samochód o niewielkiej masie, nie przekraczającej 650 kg, rozstawie osi 2500 mm. Silnik miał dawać moc 26 KM przy maksymalnej prędkości obrotowej 3600 obr/min. Średnie zużycie paliwa miało wynosić 8 litrów na 100 kilometrów. Jednak nie będąc dostatecznie zadowolony z uzyskanych efektów, Porsche zbudował kolejne trzy prototypy. Jeden wyposażony w całkowicie metalowe nadwozie, natomiast pozostałe dwa kombinowane z drewna i stali. Te właśnie prototypy oznaczone jako VW 3 były już bardzo zbliżone do późniejszego garbusa. Dziś dumni posiadacze garbusów starają się, by ich samochody prezentowały się jak najlepiej. Czasami ozdabiają je dodatkowo, chociaż większość stara się zachować oryginalny wygląd i poszczególne elementy. Zloty są okazja do zaprezentowania swego auta w całej krasie, a także do udziału w licznych towarzyszących imprezach. W Sztumie, oprócz typowych konkursów motoryzacyjnych, odbywały się również wybory naj.... nie tylko samochodu, ale także wiele koncertów i innych towarzyszących imprez.
Reklama
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze